reisen til brasil, sør-afrika og india

Friday, February 16, 2007

En liten oppdatering...


Jeg visste at det kom til aa bli saann... at jeg ikke kom til aa oppdatere saa ofte. Saa naa har det allerede gaatt et par uker, og det har skjedd saa mye!!! Men jeg skal proeve aa skvisje det inn i en ikke alt for lang historie...:)

Oi, hvor skal jeg begynne da? Ja, jeg dro altsaa soerover til Paraty den fredagen sammen med engelske Anna. Paraty er en liten sjarmerende by med steinbelagte gater og og regnfulle kvelder. Vi kom akkurat i det den kulturelle festivalen begynte, saa det var masse liv i hele byen. Parader og live-musikk. Og verdens beste popcorn!! Bortsett fra festivalen(og sjarmerende gater), kunne Paraty by paa en baattur ut i havet for aa se paa alle de oeyene og strendene utenfor byen. Saa vi stakk ned til havna og fant en baat som ville ta oss med paa tur. Vi brukte hele dagen paa den turen, og vi stoppet paa flere plasser hvor vi kunne stoppe og bade, eller spise litt mat. Virkelig nydelig!!! Det var restauranter ute paa smaa oyer som du maatte ta baat ut til, og... ja,det maa jo egentlig bare ses!

Etter et par dager i Paraty, tok vi bussen til en liten by som heter Trinidad. En merkelig liten by. Mer oede enn Korsvegen... Det var(om mulig) enda finere strender og badeplasser enn i Paraty! Et stykke inn i skogen kunne du finne et naturlig svoemmeasseng, og en naturlig vannsklie(som vi aldri fant.....). Vi bodde paa et kjempekoselig hostel oppe i skogen(foeltes nesten som jungelen), ei hytte som var omgitt av planter og dyr.. Masse gresshopper(eller hva det no er)Det var nesten umulig aa sitte ute paa verandaen til tider. De laget saa hoey lyd at det skreik i oerene mine, men om kvelden var det deilig aa sovne til:) litt natamusikk. Dagene i Trinidad brukte vi til aa utforske plassen. Vi hadde et par turer ute i skogen. Vi fant ikke alltid det vi lette etter, men vi kom oss til det naturlige svoemmebassenget. Og om kveldene kunne vi bli med paa party paa stranda med live-musikk og drugs i alle varianter. Neste dag gikk alle rundt som zombier, foer de begynte aa drikke igjen i tre-tia. Et merkelig, merkelig sted



Saa var det plutselig gaatt en uke, og jeg dro tilbake til Rio. Men det ble ikke mange dager, for paa soendag(tror jeg..), tok jeg bussen opp til Salvador. 25 timer paa buss.. Men bussene her er mye bedre enn de i Norge, saa det var jo ikke noe problem. Saann fikk jeg sett litt mer av Brasil paa vei oppover ogsaa. Og paa et av rastestedene kom det tre eldre karer og satte seg ved siden av meg. Jeg snakket ikke portugisisk, og de snakket ikke engelsk. Men vi satt der og kommuniserte paa halveis tegnspraak og peking og fektig med armene. De kjopte cola og lunsj til meg og provde saa godt de kunne aa foertelle om dem selv. Riktig saa koselig var det! Paa bussen proevde de ogsaa aa faa meg til aa forstaa hva buss-sjafoeren ga beskjed om, men det var ikke alltid like lett.


Vel framme i Salvador hadde jeg jo mine forventninger. Jeg MAATTE jo dra opp hit og se denne plassen, og moete folkene her oppe. Og Salvador er virkelig en livlig by! Og vakker! Likner litt paa Paraty med de steinbelagte gatene, men dette var mye mer! De sier det er en kirke for hver dag i aaret i denne byen, og de er litt av et syn.

Hele Brasil drev med forberedelser til karnevalet, og Salvador var ikke noe unntak! Her begynner de faktisk litt foer(de sier at karnevalet i Salvador starter en uke foer, og slutter en uke etter de andre byene), og jeg fikk med meg begynnelsen av den festlige tiden. Parader i gatene dag og natt, musikk og folk overalt! Jeg skjoenner hvorfor folk vil opp til Salvador i karneval-tiden, men jeg er glad jeg dro derfra da jeg gjorde det. Tre uker med musikk og fest, dag og natt? Jeg hadde ikke overlevd en uke engang.. Men jeg skulle virkelig oenske jeg hadde flere dager i denne byen, men jeg maatte vende snuten ned til Rio igjen, for naa var det snart paa tide aa skifte kontinent!!

Fire uker i Brasil har floyet av gaarde, og naa sitter jeg allerde i Cape Town! Foeler jeg har sett mye av Brasil, men etter aa ha tatt en titt paa kartet, saa har jeg virkelig ikke det.. Det er jo gedigent! Men jeg har lyst til aa se mer enn annen gang, og jeg kan saa absolutt anbefale aa besoeke dette landet! Her har de juicebar rundt hvert gjoerne, og der maa du proeve noe som heter acai. Det er en type baer/frukt som bare vokser i Amazonas, og er veldig sunn og god!! Ogsaa kan du gaa paa restauranter der du plukker hva du vil ha, ogsaa betaler du etter hvor mange kilo mat du spiser. Dessuten har de noen fantastiske snadskulpturer langs stranden. Paa bildet kan du se noen jenter som soler seg i saakalt tann-traad-bikini. Aajadda, Brasil har masse og by paa, og det har vaert en herlig mnd!!




Etter mye fram og tilbake i Brasil, er det godt aa slappe av her i Cape Town hos Elisabeth, men mr om det faar det bli senere. Slenger med et bilde av en typisk scene i Brasil. Mannfolk med litt mage har en tendens til aa rulle opp skjorta og strutte med magen naar det blir varmt. Han var jo litt herlig synes naa jeg daa:)

Ciao Brasil!!!!

15 comments:

Unknown said...

å..det høres ut som du har det så fantastisk.. glad for at du fikk denne turen og at du opplever så mye fint, rart og morsomt! gleder meg til flere historier.

Anonymous said...

Hei Rigmor.
Jeg prøver å legge igjen en hilsen til. tror ikke den forrige ble vist. Men jeg følge med deg og tenker på deg. Kjempe stolt av deg og unner deg virkelig denne turen. Moro å få oppdateringer. Kos deg videre! Klemzer fra Maysen

Eirik said...

hehe...æ trekk opp skjorta når æ e stappmett, sånn at eventuelle vinddrag kan masere den svulmende magen

Eirik said...

Kos dæ i Cape Town, forresten!!!

Anonymous said...

Så hæærrrliig!! hehe....

kos deg i cape town

Anonymous said...

Det må jeg si. Bruker denne bloggen som forventningsskaper til jeg setter meg på flyet til Brasilien i begynnelsen av juli.
Hils Nelson, om du ser ham.

Anonymous said...

Åååå... Digg!
Hørres ud så du har det heilt konge!! Må bare sei igjen at du e tøffe så reise aleina! Kos deg vidare Riggis!! ;)

Anonymous said...

Hei Kjære Gullklumpen.
Savne dæ! Men vi sees jo i Mumbai om bare fem uka. Kult å les om opplevelsan dine, æ e desverre ikke like oppdatert på nett som du men vi tar d når vi treffes. Alt bra her på FIlippinene:) Klem fra Unni

Dorthea said...

Wiiihaa, finst det virkelig naturlig svømmebasseng med sklie! Hørrtes jo bare heilt snadder ut! Hahah! Hørrtes ut som noen av plassene du har vært bokstavligtalt er i en annen verden! Sykt!

Anonymous said...

hei min kanelbolle. Du , jeg faar ikke tak i deg jeg. Har du et mobilnummer jeg kan naa deg paa? eller kan du skrive en mail saa vi faar avtalt litt?usol_tveit@hotmail.com.litt bekymra for deg naa...hilsen honemor Unni(blir liksom ikke samme scvongen over det uten a a og o,hehe)ikke mer enn 3 uker til vi sees i India naa, herlig!!!

Anonymous said...

Hei Riggis! Lenge siå sist. Eg kom plutselig over bloggen din. Herlig å sjå at du e ute å reise du og.Helst te Sør-amerika i frå meg.Savna det itte å ha vert der 3 månedar sjøl i høst:) Kos deg i Brasil og god tur te Cape town. Misunna deg. Du e rå. Det står respekt av at du reisa heilt aleina.Gla i deg, Riggis.Klem frå Åshild småshild

Rigmor said...

aashild! stas aa hoere fra deg igjen!! er allerede i soer-afrika(en mnd faktisk..). bare litt treig paa oppdatering. sender deg en mail snart unni!!! naa sitter vi ute og griller og forteller historier, iiii looove it!!!!

Haga said...

Ciao bella! Fett aa se deg paa reise! In boca al lupo!

Faar du lyst paa vin paa hjemreisen, saa er det bare aa poppe innom her paa veien!

Hilsen Andrea

Anonymous said...

Vi vil ha flere bloggposter og bilder! VIL HA VIL HA VIL HA!

Anonymous said...

Hei, mine lille drue!!!
Eg e veldig veldig veldig glad på dine vegne (og bittepittelittegranne sur for at eg ikkje har fått det til sjøl), kjære snuppa! Glede meg til du komme heim, og vi skal gå å besøke vennene våre... :) nuss i panna!