reisen til brasil, sør-afrika og india

Friday, January 19, 2007

rio min rio

etter alle de sjokkerte reaksjonene og "skal du til Brasil alene?!?!? du er gal!!", kan man trygt si at jeg en smule(les: veldig) nervos da jeg satt paa flyet til rio. Den natta paa flyplassen i Madrid var helt fantastisk forferdelig, og jeg ville vel bare hjem igjen. Hva i all verden er det jeg driver med, tenkte jeg. Etter en og en halv dag paa reisefot, ankom jeg Rio rundt 12 paa kvelden. Jeg ble plukket opp paa flyplassen av en sjaafor som nesten ikke kunne et ord engelsk... saa det ble en enkel samtale. sjaafor: beach! rigmor: ah, cocacobana? sjaafor: no... sjaafor: cristo! rigmor: oh, the statue! sjaafor: no no, cristo!

jadda, saa det ble en stille busstur... vel framme til hostelet(ikke til det jeg hadde booket paa forhaand, for det visste han ikke hvor var..)fikk jeg en seng aa sove i. sov kanskje et par timer, laa fremdeles og tenkte paa hva i all verden jeg driver med. Men paa morran torsdag, sto jeg opp til frokost, og satte meg ved et bord. det tok kanskje 5 min, saa satt jeg og prata med ei jente fra sor-afrika, en fra canada, og en fra Argentina. Dagen gikk ut paa aa spankulere rundt i Rio paa jakt etter en bank sammen med Laura(hun fra sor-afrika). Hun er en erfaren backpacker, og tok meg paa en maate under sine vinger:) jeg var jo livredd for aa bare gaa utafor hostelet, men det er virkelig ikke skummelt her! ikke hor paa alle disse skumle sakene dere hoerer. Folk her hilser i gata, og ingen som prover aa ta veska mi eller no saant.








den utrolig vakre solnedgangen ved cocacobana beach
det begynner aa bli skikkelig sommer her i Rio naa. den forste dagen var det regn og vind, men likavel 30 grader. i dag var det nesten skyfri himmel og sikkert 35 grader! og det blir varmere... jeg har brukt dagene til aa se meg litt rundt om i Rio naa, saa jeg har ikke faatt sett saa mye til de populaere strendene. Hadde en lang spaertur med Laura og han fra Argentina(har enda ikke funnet ut hva han heter...), langs hele ipanema og cocacobana. en god time eller to. ved slutten kjopte vi en kokosnott(som de bare kutter av toppen paa og stikker et sugeror oppi. saa satte vi oss ned og bare saa paa den fantastiske solnedgangen. virkelig fantastisk!!

i dag har jeg vaert skikkelig turist:) har vaert paa en dagstur rundt om og sett paa nesten alle Rios severdigheter. Selvfolgelig Kristus- statuen, Santa Teresa( Rios forste "bydel", som har holdt seg siden da. fantastiske hus de hoye dorer og svaere vinduer. Litt bohemsk stil paa en maate. Ogsaa gikk vi en 20 min tur oppe paa en topp med utsikt over nesten hele Rio. Toppem het visst noe som "beautiful rock". saa naa er jeg full av inntrykk, og er saann passe sliten:) har vaert paa supermarkedet og kjopt meg pasta og greier, saa jeg skal lage min egen middag. hostelet jeg bor paa er det beste jeg kunne faatt. prisen er litt over det jeg hadde trodd, men fremdeles billig! men her er det frokost ute i bakgaarden, et lite basseng, dusj, internett osv.. saa jeg har det skikkelig bra!











Rigmor er turist ved Corcovado, stauten av Jesus Kristus. Statuen er 38 meter hoy, og 28 meter fra fingertupp til fingertupp. Og utsikten derfra(over hele Rio) er helt fantastisk!

7 comments:

Kamaget said...

Godt å høre du kom deg trykt fram, og kult at du fikk kontakt med andre backpakker så fort, det er ofte slik:-)

Men hva kaller du han argentinern sia du ikke husker navnet? hehehe

Unknown said...

Høres bra ut... men du vet seff at stranda egentlig heter Copacabana, jah?

May Brit said...

Jøss! Du reiste faktisk du:-D Kjempetøft Rigmor. Husker jo vi satt og snakka om det i Kristiansand.
Supert!!
Beundrer mennesker som bare gjør det, rett og slett. Dette var gøy. Nå skal jeg følge med på reisebloggen.

Klem fra May Brit

Unknown said...

oh man! du er så tøff du. kult at du møtte noen reisekamerater, da får iallefall jeg sove godt om natta!

betha said...

åh blog verden e liten altså... tenk at eg fant reisebloggen din... jippi :) du leve ut min store drøm, å backpacke aleina... mulig me e sære, men fy filler for ein opplevelse!!! HERLIG!!! håpe du får ein knall bra tur!! å hils unni når du komme så langt :) masse masse lykke te!!! komme nok aldri i verden på å angra detta :)

Dorthea said...

Hei hei snuppa!!!! åååååh, gje meg enn sånnen fine solnedgang og 35 grader! Eg sitte å nesten hakke tenne i kjelleren. -9 grader ute å eg trur de spare på straumen her...

Konge at du allerede he blitt kjent med folk! Nyt det max, du e mega heldig så e ute å reise! Huset vårt har nå nesten fått tak:0)

Klemsi klems!

Anonymous said...

Så fint Rigmor. Fryd deg under Jesu store armer. Her på Korsvegen
snør vi snart ned.Spør kanskje litt mer om Salvador sier mamma.
Du pappas lille ....